
Bullerplank för NCC längs med Strängnäs-Härad
Våren 2018 monterade Grundtuben, med projektledare Erik Linbom och arbetsledare Anders Nilsson i spetsen, bullerplank längs järnvägssträckan Strängnäs-Härad.
Grundtuben har totalansvar för bullerplank till dubbelspårsutbyggnaden som NCC genomför till slutkund Trafikverket.
Grundtuben har under projektets gång ersatt ett tidigare bullerplank, grundlagt för de nya bullerplanken, låtit tillverka skärmmoduler och monterat de nya bullerplanken.
Projektet har resulterat i 700 – 800 meter bullerplank, ett bestående av trä och två av aluminium. Av dessa är träplanket det mest tidskrävande att montera, 500 meter träplank tog cirka fem veckor att få klart, från grundläggning till färdigt plank. 100 meter aluminiumplank tog fem arbetsdagar.
Mikael Carlsson, NCC, om projektet:
”Att montera bullerplank längs med järnvägar är något mer komplext än exempelvis längs en motorväg. Det finns flera restriktioner kring när och hur man får jobba beroende på markförhållanden, men också kopplat till bland annat tågtrafik. Här har Grundtuben anpassat sig. De ser helheten i projekt och har rätt personer för uppgiften. De är flexibla i sitt sätt att arbeta, både vad gäller obekväma tider och hur de hittat lösningar på problem längs vägen”.