Grundtuben har genom åren planerat och utför många olika typer av installationer av bullerplank. I det här projektet bygger vi en 1150 meter lång bullerskärm utmed Roslagsbanan, mellan Täby Kyrkby och Kragstalund. Etapp 1 genomfördes juli-december 2020 och etapp 2 kommer genomföras juli - september 2021. Vi bygger skärmen år NCC som i sin tur är totalentreprenör åt SL.
Entreprenadföretaget Grundtuben tar hem stororder – uppförande av tre kilometer bullerplank längs kontinentalbanan
Året börjar bra för Linköpingsföretaget Grundtuben. Nu i januari påbörjar företaget ett av sina största projekt någonsin, uppförandet av tre kilometer bullerplank längs kontinentalbanan i Malmö. Syftet är att minska bullernivån när tågtrafiken ökar i staden.
Kontinentalbanan, eller Malmöpendeln, är ett kärt återseende för Grundtuben. 1997 gjorde företaget grundläggningen till det bullerplank som sitter där idag. Nu ska tågtrafiken i Malmö utökas för att förbättra kollektivtrafiken mellan de östra och västra delarna. För att minska det ökade bullret som utökningen medför krävs högre skärmar.
– Att få förtroendet att arbeta med en av Malmös viktigaste pendlingssträckor igen känns såklart extra roligt. Det är ett kvitto på att det jobb vi utförde sist är bra gjort, säger Tonny Werlemalm, vd på Grundtuben.
Slutkunden för beställningen är Trafikverket, men Grundtuben jobbar direkt mot Mark & Energibyggarna AB som ansvarar för det övergripande järnvägsarbetet runt den ökade tågtrafiken i staden.
– Det är alltid kul att arbeta med projekt som berör så många som Kontinentalbanan gör, och det känns bra att få arbeta i projektet tillsammans med Grundtuben. Vi har samma syn på hur den här typen av arbete ska utföras, där kvalitet, snabb leverans och minsta möjliga miljöpåverkan är prioriterat, säger Johan Halvardsson, vd på Mark & Energibyggarna.
Grundtuben nyanställer
Projekteringen och planeringen av arbetet med bullerskärmarna längs kontinentalbanan påbörjas i januari 2020. Första december ska det tre kilometer långa bullerplanket vara på plats. Affären är en av Grundtubens mest omfattande och uppgår till mångmiljonbelopp. Affären gör att Grundtuben också kommer behöva rekrytera nya medarbetare.
– Vi kommer påbörja en rekryteringsprocess relativt omgående. 2020 är ett år som vi ser fram emot, både projektmässigt, men också för att vi växer som bolag och blir fler, säger Tonny Werlemalm.
För mer information kontakta:
Tonny Werlemalm, VD, Grundtuben
0733 – 989 166
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ett lyckat och fortsatt framgångsrikt koncept mellan två företag - inget annat går att säga om samarbetet mellan Grundtuben AB och Mark & Energibyggarna AB.
Nu inleder vi två nya projekt tillsammans som kommer hålla på under stora delar av 2020.
Ett projekt är längs Kontinentalbanan ( se nedan) som kommer bli det största enskilda projektet i Grundtubens historia. Uppdraget består av bullerskyddsåtgärder som omfattar ca 4500 löpmeter ny/förändrad bullerskyddsskärm längs Kontinentalbanan.
Det andra projektet är längs E6 mellan Tingstadsmotet och Backadalsmotet. Där bygger vi 2295 meter skärm längs med vägen.
Grundtuben använder en patenterad metod som ger en unik förankring i marken.
Flexibilitet
I både produkten och i vårt sätt att agera lösningsorienterat. Produkten kan borras i berggrund och finns i olika storlekar beroende på markegenskaper.
God totalekonomi
Metoden ger god totalekonomi eftersom den är snabb och effektiv att installera.
Helhetsansvar
Grundtuben tar helhetsansvar för varje enskild del i projekten. Det gör oss idag unika på marknaden.
Låg miljöpåverkan
Grundtuben har en mycket låg miljöpåverkan under byggnadstiden.
Grundtuben AB Låsbomsgatan 9b 589 41 Linköping +46 13 15 96 50 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.