Bullerplank för NCC längs med Strängnäs-Härad

Våren 2018 monterade Grundtuben, med projektledare Erik Linbom och arbetsledare Anders Nilsson i spetsen, bullerplank längs järnvägssträckan Strängnäs-Härad.

Grundtuben har totalansvar för bullerplank till dubbelspårsutbyggnaden som NCC genomför till slutkund Trafikverket.

Grundtuben har under projektets gång ersatt ett tidigare bullerplank, grundlagt för de nya bullerplanken, låtit tillverka skärmmoduler och monterat de nya bullerplanken.

Projektet har resulterat i 700 – 800 meter bullerplank, ett bestående av trä och två av aluminium. Av dessa är träplanket det mest tidskrävande att montera, 500 meter träplank tog cirka fem veckor att få klart, från grundläggning till färdigt plank. 100 meter aluminiumplank tog fem arbetsdagar.

Mikael Carlsson, NCC, om projektet:

”Att montera bullerplank längs med järnvägar är något mer komplext än exempelvis längs en motorväg. Det finns flera restriktioner kring när och hur man får jobba beroende på markförhållanden, men också kopplat till bland annat tågtrafik. Här har Grundtuben anpassat sig. De ser helheten i projekt och har rätt personer för uppgiften. De är flexibla i sitt sätt att arbeta, både vad gäller obekväma tider och hur de hittat lösningar på problem längs vägen”.

Därför ska du välja oss

Patenterad metod

Patenterad metod

Grundtuben använder en patenterad metod som ger en unik förankring i marken.
Flexibilitet

Flexibilitet

I både produkten och i vårt sätt att agera lösningsorienterat. Produkten kan borras i berggrund och finns i olika storlekar beroende på markegenskaper.
God totalekonomi

God totalekonomi

Metoden ger god totalekonomi eftersom den är snabb och effektiv att installera.
Den fjärde komponenten

Den fjärde komponenten

Grundtuben tar helhetsansvar för varje enskild del i projekten. Det gör oss idag unika på marknaden.
Låg miljöpåverkan

Låg miljöpåverkan

Grundtuben har en mycket låg miljöpåverkan under byggnadstiden.